10 Reasons to Choose Quality Early Learning and Child Care

Expert knowledge Early childhood educators are experts in child development and are trained to create inspiring learning environments!
Intentionality Early childhood educators provide your child the gift of time and attention. They will stop and explore the new flowers or jump in the mud puddles with your child.
Young at heart Early childhood educators know how to have fun! They’re not afraid to be silly and laugh with your child; all while nurturing your child’s creativity and helping to build their self-confidence.
Setting limits Every child needs reasonable boundaries, such as no playing ball inside. Early childhood educators set limits and support families in doing the same.
Love of literacy Early childhood educators read and tell stories, sing songs, and do puppet shows to inspire a love of language and to build early literacy skills.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Confidence boost Early childhood educators provide safe opportunities for your child to be independent and to become confident in their personality and decision making skills.
Inspired learning Early childhood educators ask open-ended questions to inspire creative thought and curiosity, to encourage children to explore, and to make learning fun.
Life skills Early childhood educators use their expertise to develop programs that use play as a tool for teaching math, literacy, science and essential life skills that last for life!
Making friends Early childhood educators are educated to appropriately support children to gain social skills, which are so important in making friends and developing positive relationships!
Helping hand Everyone gets stumped by parenting from time to time - juggling schedules, demands, and behaviours. When it gets tough and you need someone to talk to, reach out to your child’s early childhood educator!
Professional, Certified, Licensed.

Helping PEI families make the early years count
Français


News & Events : Events : Session Details

Educators
Families
Handle with Care

Session Details

Print This Event

Event: ECDA Fall Conference 2020

10B: Trousses Petite enfance en santé Î.-P.-É. et Autorégulation


Trousses Petite enfance en santé Î.-P.-É. (séance du matin)

Dans le cadre du projet national « Petite enfance en santé », visant la promotion de la santé et l'amélioration de l'accès aux services de santé en français pour les enfants de 0 à 6 ans et leurs familles, Cap enfants a produit 6 séries de 12 trousses thématiques en français afin d'outiller les parents, grands-parents et éducateurs insulaires. 

Ces trousses, basées sur une série développée au Yukon, ont été produites en réponse à la demande de parents insulaires d'avoir davantage d'outils en français pour l'accompagnement des jeunes enfants.  Elles sont disponibles à l'Î.-P.-É. depuis l'automne 2020 et comprennent des jeux, des livres et des outils d'accompagnement selon le thème des trousses.

L'atelier-synthèse  a pour but de faire connaître cette nouvelle ressource aux éducateurs et d'encourager l'utilisation des trousses sur le terrain.  La présentation fera le tour de leur contenu, de leur méthode d'utilisation et du processus d'emprunt des trousses.  Quelques exemples des thèmes sont : Hygiène, bactéries et microbes / Apprivoiser la mort et le deuil / Art et santé / Bobos et maladies / Sécurité / Activités physiques / Accueillir bébé / Santé de la planète, etc.

Les trousses font partie d'une programmation de nouvelles initiatives en petite enfance francophone à l'Î.-P.-É. grâce au projet Petite enfance en santé, financé par l'Agence de la santé publique du Canada

Biographie: 

Rachelle Smith-- Je suis une maman de 2 filles âgé de 18 mois et 6 ans. Je suis originaire de la région Évangéline et je suis la directrice pour Cap enfants depuis novembre 2019.

Julie Thiffeault est originaire du Québec mais demeure à ÎPÉ depuis plus de trente ans. Enseignante d’art plastiques de formation Julie a toujours travaillé auprès des enfants en milieu scolaire francophone.  Depuis plusieurs années Julie occupe le poste de bibliothechnicienne à la bibliothèque J. Henri Blanchard de Summerside. L’apprentissage des petits lui tiens à cœur

 

Autorégulation (Séance de l’après-midi)

Tout le monde est en train de parler de nos jours de l’importance d’améliorer la capacité des enfants à exercer l’autorégulation. S’il en est ainsi, c’est parce qu’il y a de plus de plus en plus d’études qui démontrent que l’autorégulation est l’assise sur laquelle bâtir le bien-être physique, psychologique, comportemental et scolaire de l’enfant à long terme (Shanker, 2018). Ce qui est moins évident cependant c’est de savoir exactement en quoi consiste l’autorégulation et ce que les parents, tuteurs et éducateurs de la petite enfance peuvent faire pour améliorer la capacité de l’enfant à faire preuve d’autorégulation.

Durant cet atelier, nous allons présenter les principes de base de l’autorégulation. Cette approche nous permet d’avoir une manière différente de comprendre pourquoi un enfant pourrait avoir des problèmes à exercer la maîtrise de soi, et qui plus est, ce que l’on peut faire pour l’aider.

Biographie: 

Keshia Francis est une travailleuse sociale qui travaille au sein de la Commission Scolaire de Langue Française depuis deux ans en tant que spécialiste en counselling pour la région Ouest de l’Île-du-Prince-Édouard.

Eugénie Beaudry a travaillé plusieurs années en enseignement avant de poursuivre ses études en counselling scolaire. Elle travaille au sein de la Commission Scolaire de Langue Française depuis 2019 en tant que spécialiste en counselling pour la région Est de l’Île-du-Prince-Édouard.

Date & Time

November 13, 2020
9:00 AM

Location

Cymbria Lions Club-- 2184 Church Rd, New Glasgow, PE C0A 1N0

Other Sessions

Keynote: Bring About What You Think About: How to change your future today!
November 09, 2020 6:30 PM

Keynote: We are All Heroes
November 10, 2020 6:30 PM

10A: La Francisation et L’identité Culturelle en Petite Enfance
November 12, 2020 9:00 AM

1A - Compassion Fatigue and the Helping Profession
November 12, 2020 9:00 AM

2A -Learning Environments: Embracing Today, Excited for Tomorrow
November 12, 2020 9:00 AM

3A: The Early Childhood Educator’s Role in Identifying and Reporting Child Sexual Abuse
November 12, 2020 9:00 AM

4A: We are all “Story Tellers” – and it can play havoc in communicating!
November 12, 2020 9:00 AM

5A: Fostering Children’s Relationships with Nature and The Scream!!! Digging Deeper into How We Understand and Respond to Children’s Screams
November 12, 2020 9:00 AM

6A: ACEs, Trauma and Resiliency in Young Children
November 12, 2020 9:00 AM

7A: Get Grounded! Cultivating Resilience Through Challenging Times
November 12, 2020 9:00 AM

8A - Promoting Literacy Education through Play
November 12, 2020 9:00 AM

9A: Designing and Facilitating Natural Outdoor and Loose Parts Play for Early Childhood
November 12, 2020 9:00 AM

1B - Compassion Fatigue and the Helping Profession
November 13, 2020 9:00 AM

2B - Learning Environments: Embracing Today, Excited for Tomorrow
November 13, 2020 9:00 AM

3B: The Early Childhood Educator’s Role in Identifying and Reporting Child Sexual Abuse
November 13, 2020 9:00 AM

4B: We are all “Story Tellers” – and it can play havoc in communicating!
November 13, 2020 9:00 AM

5B: Fostering Children’s Relationships with Nature and The Scream!!! Digging Deeper into How We Understand and Respond to Children’s Screams 
November 13, 2020 9:00 AM

6B: ACEs, Trauma and Resiliency in Young Children
November 13, 2020 9:00 AM

7B: Pain....The Misunderstood Sensation
November 13, 2020 9:00 AM

8B -Promoting Literacy Education through Play
November 13, 2020 9:00 AM

9B - Designing and Facilitating Natural Outdoor and Loose Parts Play for Early Childhood
November 13, 2020 9:00 AM

Event Information
ECDA Fall Conference 2020
Conferences
This event has been approved by the Early Learning and Child Care Board for 12.50 professional development training hours.
Return to the main event page for registration